دستورالعمل HSE در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی 06 بهمن 1400
دستورالعمل HSE در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

1-پـيمانكار و كاركنـانش مـوظف هستند كليه مـقررات ايمني كارفرما و موارد بهداشتي و زيست محيطي را در پالايشگاه و تأسيسات وابسته و كليه سايتها ، محوطه ها و حوزه هاي مربوط به كارفرما را رعايت نمايند. دستور العمل بهداشت، ايمني و محيط زيست مربوطه پيوست اسناد و مدارك قرارداد بوده و نكات ايمني لازم ديگر نيز از طريق ناظرين و مسئولين مرتبط كارفرما كتباًبه اطلاع پيمانكار و كاركنانش خواهد رسيد و براي پيمانكار وكاركنانش لازم الاجراء مي باشند.

2- در اجراي بند فوق پيمانكار موظف است اقدامات زير را جهت تشكيل وتكميل پرونده در اداره ايمني(HSE) انجام دهد.

  2-1- پيمانكار موظف است چهار نفر را بعنوان نماينده ايمني (HSE) خود(براي چهار قسمت موضوع قرارداد) كه داراي حداقل مدرك فوق ديپلم فني و آشنا به مقررات ايمني صنعت نفت باشند به اداره ايمني كارفرما معرفي نمايد و قبل از شروع به كار كتابچه شرح وظائف نماينده ايمني را تحويل وضمن مطالعه دقيق ،آنرا در اختيار نماينده ايمني خود بگذارد.در ضمن پيمانكار به هيچوجه حق تعويض نماينده HSEخود بدون مشورت با اداره ايمني را ندارد.

  2-2- ارائه اصل نامه مكاتبات اوليه به اداره ايمني جهت معرفي شركت .

  2-3-تكميل فرم تعهد نامه ايمني در سه نسخه با مهر وامضاء مدير عامل شركت و يا نماينده قانوني شركت پيمانكاري.

  2-4-ارائه يك نسخه كپي دستورالعمل HSE قرارداد همراه با جداول پيوست .

  2-5-دريافت فرم آمار ماهيانه ايمني ، بهداشت ،وتعهد نامه رانندگان.

3-كليه نفرات پيمانكار بايد قبل از شروع بكار از نظر مقرات HSE آموزش لازم را طي كرده و پس از تأييد اداره ايمني كارفرما به كار مشغول شوند.لازم به ذكر است دوره هاي آموزشي كه توسط كارفرما برگزار ميشودهزينه اي براي پيمانكاردر برندارد.

  3-1 پيمانكار موظف است فهرست اسامي كاركنان خود را مطابق با فرم اداره HSE تكميل و به اين اداره ارجاع دهد.

  3-2 پيمانكار موظف است تمامي كاركنان خود قبل از شروع كار مطابق با ليست اسامي اعلام شده جهت آموزش عمومي به اداره HSE معرفي نمايد.

  3-3 پيمانكار موظف است در صورتيكه ماهيت كاري آنان ايجاب مي كند كه در ارتفاع بيش از دو متر انجام كار مي نمايند يك دوره كامل آموزش كار در ارتفاع را بگذراند.(دوره آموزشي كاردر ارتفاع جهت داربست بندها الزامي است.)

  3-4 پيمانكاراني كه قرارداد كاري آنان بيش از 6 ماه مي باشد موظف مي باشند كه كاركنان خود را در كلاسهاي يك روزه OSHA به طور كامل شركت داده و كارت پايان دوره دريافت نمايند.

  3-5 نماينده HSE پيمانكار موظف است بطور هفتگي 2 ساعت كلاس ايمني مورد نياز كاركنان خود را با هماهنگي واحد آموزش HSE برگزار نمايد و گزارش كامل آن را ارائه دهد.

  3-6 نماينده HSE پيمانكار موظف است علاوه بر دوره هاي ذكر شده در كلاسهاي تخصصي كه توسط آموزش HSE برگزار مي شود شركت نمايد. 

  3-7 نماينده HSE پيمانكار موظف است جهت اشاعه فرهنگ HSE شعارها و پوسترهاي مورد نياز را تهيه و در معرض ديد كاركنان خود قرار دهد و تابلوي اطلاع رساني خود را هر 10 روز يكبار با هماهنگي آموزش HSE بروز رساني نمايد.

4- استفاده از خودروهاي دودزا و ناسالم در محوطه هاي كارفرما از سوي پيمانكار اكيداً ممنوع ميباشد.

5- لازم است پيمانكار از حداقل تعداد خودرو ، جهت انجام خدمات تحت قرارداد استفاده نمايد.

6-رعايت‌كليه‌نكات‌ايمني ازجمله عدم استفاده ازدخانيات،كبريت،فندك‌وامثالهم ازسوي پيمانكار و كاركنانش الزامي مي باشد.

7-مسئوليت ايمني كليه نفرات پيمانكار به عهده و هزينه وي مي باشد.

8-مسئوليت بهداشت حرفه اي و ايمني كليه نفرات پيمانكار مطابق استاندارد 18001-2007 OHSAS و رعايت مديريت زيست محيطي ISO 14000 – 2004 به عهده و هزينه پيمانكار ميباشد.

9- در صورت انجام كارهاي حفاري، كنده‌كاري، سوراخكاري درسطح پالايشگاه و تأسيسات وابسته جهت جلوگيري از وارد شدن صدمه، خسارت و آلودگي به تأسيسات اعم از روي زميني يا زير زميني لازم است نسبت به اخذ مجوز از اداره مهندسي عمومي كارفرما و اداره HSE / محيط‌زيست اقدام نمايند و پس از خاتمه كارهاي فوق نسبت به بازگرداندن محوطه به شرايط قبل از حفاري و سوراخكاري اقدام نموده و كليه پسماندهاي ناشي از عمليات فوق توسط پيمانكار و به هزينه آن به محلهاي مورد نظر اداره HSE / محيط زيست ،حمل و به صورت اصولي دفن گردد.

10-پيمانكار موظف به تشكيل كميته انضباطي و تعين اعضاء مذكور و همچنين تدوين آئين نامه و دستورالعمل اجرايي كميته انضباطي كه به تصويب اداره كار و امور اجتماعي رسيده، مي باشد و بايستي ظرف مدت يكماه از تاريخ شروع بكار نسبت به تهيه و ارائه كليه مستندات مربوطه به نماينده كارفرما اقدام نمايد وهمچنين ارسال صورتجلسه هاي مربوط به اداره كار وامور اجتماعي استان واداره ايمني كارفرما حداقل هرماه يكبار الزامي است .

11-تشكيل كميته هاي حفاظت فني و بهداشت كارگاه تحت پوشش برابر دستورالعمل اداره ايمني HSE و ارسال صورتجلسه هاي مربوطه به اداره كار و امور اجتماعي استان محل كار و اداره HSE ايمني كارفرما حداقل هر يكماه يكبار.

12- پيمانكار موظف است جهت ارتقاء آموزش و سطح فرهنگ HSE و تشويق كاركنان خود به رعايت مسائل HSE ، حداقل7 درصداز نيروهاي خود را كه در رعايت موارد HSE تلاش نموده اند جهت مراسم همايش HSE پيمانكاران كه 2 مرتبه در سال برگزار مي گردد، به اداره HSE كارفرما معرفي نمايد. بديهي است هزينه جوايز به ميزان حداقل پانصد هزار ريال به ازاء هر نفر معرفي شده بعهده پيمانكار مي باشد.

  12-1- درخصوص بحث فرهنگ سازي HSE پيمانكار موظف است در محل كارخود و محل برگزاري همايش HSE نسبت به تهيه و نصب بنر در ابعاد 1 × 2 مترمربع با مضمون شعائر HSE اقدام نمايد.    2-12- پيمانكار موظف است باتوجه به بازديد وانجام گشتهاي HSEو ارزيابي عملكرد پيمانكاران بر اساس الزامات وقوانين تعيين شده در سيستم مديريت HSE-MS به منظور كنترل ،بهبود وبهينه سازي شرايط محيط در سطح شركت ونظارت ودسترسي آسان به پيمانكاران وناظرين آنها وجهت رفع عدم انطباقهاي انجام شده ،در شرح خدمات عمومي پيمان (قراردادهايي با ماهيت پروژه اي ،تعميراتي وعملياتي )نسبت به ساخت ونصب تابلوي شناسه در محل پروژه با ابعاد 2*5/1متر، فلزي – Label دار با عناوين نام شركت پيمانكار، عنوان پروژه، واحد نظارت، نام ناظر/تلفن، زمان قرارداد، تاريخ شروع قرارداد، تاريخ خاتمه قراردادومشخصات نماينده H.S.Eدر ستوني بصورت سبز رنگ اقدام نمايد. (به دليل اعمال تغييرات احتمالي در خصوص زمان پروژه، ناظر، نمايندگان H.S.E و همچنين امكان استفاده مجدد پيمانكار از تابلو در پروژه هاي ديگر،پيشنهاد ميشود در ستون زرد رنگ باكس هايي از جنس طلق تعبيه شود تا مشخصات لازم بر روي كارت وارد و بر روي تابلو مذكور نصب گردد.)

13-پيمانكارموظف است، مطابق مقررات HSE وزارت نفت و با تأييد اداره HSE پالايشگاه جهت كاركنان خود كلاه ايمني استاندارد كه حتماً آبي رنگ باشد(كلاه ايمني نمايندگان HSEزرد رنگ ميباشد) به تعداد كافي خريداري نمايد.نوع وجنس كلاه در جدول تجهيزات قيد شده است.

14-پيمانكارموظف است؛ مطابق مقررات مذكور لباس كار معمولي كه از نظر جنس و كيفيت مورد تأييد اداره ايمني پالايشگاه باشد ؛ به تعداد كافي‌(براي هرنفرتحت امر حداقل چهاردست لباس كاردرسال) تهيه نمايد. لازم به ذكر است رنگ و شرايط خاص لباس كار به قرار ذيل مي باشد:

  14-1 لباس كار مسئولين HSE پيمانكار مي بايست يكسره آبي، از جليقه به رنگ قرمز يا زرد همراه با آرم شركت پيمانكاري كه در پشت آن عبارت HSE نوشته شده باشد تهيه شود.

  14-2 لباس كار ساير نيروهاي پيمانكار ميبايست يكسره آبي، آرم و نام شركت پيمانكاري بايستي در پشت لباس كار دوخته شده باشد.

15-پيمانكار بايدقبل از شروع به كار وسايل استحفاظي خود را از لحاظ كيفيت مطابق جدول شماره 1پيوست تهيه نمايد و به تأييد اداره ايمني رسانده و طبق جدول شماره يك پيوست با شروع به كار به پرسنل خود توزيع نمايد و مستندات آن را بصورت ماهانه به اداره ايمني كارفرما ارائه نمايد. در غيراينصورت پيمانكار 2برابر هزينه تجهيزي كه تهيه نكرده ويا استانداردنبوده است جريمه ميگردد.

16- پيمانكار موظف است گزارشات مربوط به ساعات كاركرد و همچنين حوادث پرسنلي خود را تا پايان هر ماه به اداره ايمني تحويل نمايد (حداكثر تا 29 هر ماه)

17- نصب جعبه و تهيه كمكهاي اوليه (داراي 118 قلم شامل :محلول شستشوي چشم ، مسكن ، انواع باند در سايزهاي مختلف ، چسب باند ، گاز زخم در ابعاد مختلف ، دستكش معاينه ، قيچي ، پنس ، پد آغشته به الكل ، كرم سوختگي ، سرد كننده فوري و ...همراه با دستورالعمل كمك هاي اوليه)در محل استقرار پرسنل پيمانكار الزامي است.

18- با توجه به نوع محيط كار، پيمانكار لازم است جهت تجهيز واستقرار كارگاه و مكان اداري شركت (استقرار كانكس ويا ساختمان موقت)مراتب را به تائيد اداره ايمني رسانده و كليه شرايط ايمني را رعايت نمايد. مسئوليت توقف كار به علت عدم رعايت ايمني به عهده و هزينه پيمانكار خواهد بود.

19-در صورت نياز به رانندگي توسط پرسنل پيمانكار اين افراد داراي گواهينامه معتبر و متناسب با نوع وسيله نقليه باشند.

20-كليه خودروهاي پيمانكار بايد داراي آرم مخصوص پيمانكار (در دو سمت دربها) باشند.

21-پيمانكارموظف تجهيزات ايمني كاردر ارتفاع را تهيه نمايد (كمربند ايمني جليقه اي مرغوب (Full body harness)وطناب نجات( Life Line)وجاذب هاي انرژي)ونفرات را مكلف به استفاده از آنها نمايد. 22-چنانچه پيمانكار هريك از بندهاي قيد شده درماده29 را رعايت ننمايدوهمچنين از سوي هركدام از كاركنان شركت پيمانكاي امري خلاف مقررات ايمني صورت گيرد،مطابق مقررات جريمه ميشود. 23-پيمانكارموظف است در صورت افزايش نفرات بعد از شروع كار به ازاي هر نفرمطابق جدول پيوست 1 وسائل ايمني تهيه ودر اختيار نفرات بگذارد.

24-پيمانكارموظف است در صورت نياز نفرات به وسائل استحفاظي فردي غير از جدول پيوست وهمچنين درصورت فرسودگي يا خراب شدن(مستعمل شدن)، آن تجهيزات را تهيه ودر اختيار نفرات قرار دهد.